Kunstig virkelighet, eller virtual reality eller virtuell virkelighet, som kanskje er mer gjenkjennelig begrep, er en nyskapende form for datateknologi hvor man kan «gå inn» i en annen verden. Mange kjenner dette igjen fra spillverdenen, hvor man kan ta på seg et sett med digitale briller og delta i spillet på en helt annen måte. Det som før virket som en fjern ide blir nå mer og mer en del av vår hverdag og virkelighet, og som med alt annet i verden vil kunstig eller virtuell virkelighet bli en del av våre daglige gjøremål også.
Virtuell virkelighet i spillverdenen
Mange ulike kategorier innenfor spillverdenen har implementert kunstig virkelighet i sine spill og spillkonsoller. I oktober 2016 lanserte PlayStation sine egne VR-briller, som går under navnet PlayStation VR. Det var lenge mye diskusjoner om hvordan disse skulle se ut, og brillene gikk under kodenavnet «Project Morpheus». Resultatet ble et par briller som man kan koble sammen med spillkonsollen og PlayStation 4, og systemet kan sende bilder til både TVen og headsettet samtidig. Foreløpig er det bare en håndfull spilltitler man kan spille med PlayStation VR, men flere spilleverandører har annonsert at deres spill snart blir lansert med tanke på PlayStation VR.
Det finnes også en helt annen verden av spill på nett, nettcasinoer. Disse nettspillportalene henger med i trendene, dette gjelder også virtuell virkelighet. Dette betyr at man kan spille på spilleautomater og andre gambling-relaterte spill med VR-briller. Hvordan dette fungerer er usikkert, men visstnok føles det som man er ett med spilleautomaten mens man spiller. SlotsMillion var det første nettcasinoet som introduserte muligheten til å spille casinospill med VR-briller. Og har man en Oculus Rift er det bare å kjøre på med virtuelle spinn. Hvis man har lyst til å teste denne måten med virtuelle spill kan man hente freespins gratis, som betyr at man slipper å bruke egne penger på dette spillet.
For det som før kun har vært forbeholdt spillere eller gamere eller spesielt interesserte, kan nå brukes av vanlige mennesker som deg og meg, og det kan også brukes på arbeidsplassen. Det britiske selskapet Ultrahaptics har utviklet og jobber fremdeles med på å utvikle flere metoder for å inkorporere virtuell virkelighet i dagligdagse gjøremål som å bruke vaskemaskinen, stekeplater eller fjernkontrollen til TVen. Og ja, det finnes allerede teknologi hvor man trådløst kan styre overflater og lignende, men dette selskapet legger til et ekstra element inn i bildet. For de vil at vi skal kunne føle hva man gjør, man skal kunne få en lik fysisk motstand som man får når man trykker på en knapp – selv om man ikke trykker på en knapp. Dette får de til ved å manipulere lydbølger slik at man rett og slett kan føle de på kroppen. Hvis man tenker over dette, virker det fullt mulig. Alle har vel opplevd å være på en konsert og faktisk kjenne lydbølgene på kroppen.
Men hva med å inkorporere en slik teknologi på arbeidsplassen?
Å kunne bruke virtuell virkelighet når man spiller casinospill eller PlayStation eller når man lager mat er vel og bra det, men hva med å inkorporere det på et sted vi tilbringer store deler av livet – på arbeidsplassen? Det første som slår en når man tenker på virtuell virkelighet på arbeidsplassen er at det åpner for muligheten til å endre på den sedvanlige arbeidsstrukturen. For eksempel behøver man ikke lenger møte opp til samme lokale hver dag, med virtuell virkelighet kan man delta i samme møte, selv om møtet avholdes i Oslo og du er i Tokyo. Arbeidsplassen kan rett og slett bli grenseløs. Dette er kanskje det beste argumentet for å inkorporere virtuell virkelighet på arbeidsplassen, hvis man også kan få sømløse kaffe- og kopimaskiner er bare dette en ekstra bonus.